Nauka języka obcego może być prowadzona indywidualne lub w zajęciach grupowych. I choć od lat trwa spór o to, który model nauczania jest efektywniejszy, to tak naprawdę jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb i możliwości kursanta.

Kryteria wyboru powinny być warunkowane psychologicznie i technicznie. W zależności od naszego charakteru i osobowości uczenie się w danych warunkach może wywoływać dyskomfort lub być przyjemniejsze i efektywniejsze. Nauka języka obcego w grupie jest raczej wskazana w przypadku osób śmiałych, niemających problemów z interakcjami społecznymi, które dobrze się czują w grupie. W takim przypadku bezpośredni kontakt z innymi ludźmi może jedynie wspomóc efektywność uczenia się. Osoby towarzyskie, pełne werwy czy energii łatwiej odnajdą się w grupie, a indywidualne zajęcia językowe, mogą odbierać jako nudne i nieciekawe.

Ważna jest też nasza motywacja. Często wynika ona bezpośrednio z naszych uwarunkowań osobowościowych. Jednych determinuje współzawodnictwo, możliwość pozytywnie rozumianego popisywania się czy wręcz rywalizacja. W takim przypadku zajęcia grupowe będą najlepszym wyborem. Inne osoby motywują się samodzielnie i liczy się dla nich pokonywanie własnych granic. Takim słuchaczom bardziej sprzyjać będzie nauka indywidualna, której dużym plusem jest możliwość dostosowania jej tempa i poziomu do możliwości.

Pozostają jeszcze czysto techniczna kwestia. Musimy wziąć pod uwagę, czy jesteśmy w stanie uczestniczyć w spotkaniach grupowych, czy też lepszym wyborem będzie indywidualny tok nauczania. Grupowa nauka języka obcego wymaga więcej regularności i dostosowania się do wymogów innych kursantów. Oznacza to, że będziemy zmuszeni dostosować nasz kalendarz do domyślnych kryteriów całej grupy. Najczęściej wiąże się to z koniecznością uczęszczania na lekcje w godzinach popołudniowych w dni powszednie. Jeśli zdecydujemy się na indywidualny tok nauki, to ustaleniom podlegać będzie jedynie nasz czas i dyspozycyjność naszego nauczyciela. Możemy dużo trafniej dopasować swoje terminy i uniezależnić je od potrzeb innych członków grupy, co absolutnie nie jest możliwe w przypadku  grupowej nauki języka obcego.

autor: Krzysztof Sobczak