student anglistyki w Szczecinie

Nauka słówek

Nauka języka obcego to w dużej mierze nauka słówek. Bez ich znajomości, nasza teoretyczna wiedza o języku nie ma znaczenia i nie będziemy się nim umieli posługiwać, w praktyce. Dlatego tak ważne jest, aby opracować własną metodą zapamiętywania słówek.

Przypisanie

Być może zabrzmi to niezwykle górnolotnie, ale aby zapamiętać dane słowo, musimy stworzyć sobie w mózgu emocjonalną więź z nim. W ten sposób osiągniemy dużo lepsze rezultaty, niż kiedy słówka zaczynamy po prostu wkuwać. Najczęściej taka więź powstaje nieświadomie. Gdy mamy do czynienia z silnymi bodźcami takimi jak stres, strach, miłość, albo też, gdy coś sprawia dobre bądź złe wrażenie, daje różne wyobrażenia, myśli, odczucia na przykład słuchowe czy wzrokowe. Właśnie dlatego dużo łatwiej nam jest zapamiętać cytaty z filmów albo teksty piosenek, ponieważ często wiążemy się z nimi emocjonalnie. W tym celu musimy przede wszystkim znać znaczenie danego słowa i przypisać je do jakiegoś konkretnego zjawiska czy emocji. Słowa można łączyć z emocjami osobistymi, wyobrażeniem miejsca, łącznie z jego zapachem, kolorem lub jakimikolwiek dodatkowymi elementami, które nam wpadną do głowy.

Powtarzanie

Jeśli ta metoda zawiedzie, to niestety skazani jesteśmy na powtarzanie. Choć w Internecie znajdziemy wiele emocjonalnych porad, które każą się na wyciszać, uczyć na leżąco, chodzić, śpiewać, to większość z nich tak naprawdę nie opiera się na żadnym realnym doświadczeniu, które mogłoby potwierdzić skuteczność tej metody. W najlepszym przypadku autor wpisu mógłby powiedzieć „mi się tak uczy najlepiej”, nie oznacza to jednak, że i tobie będzie tak wygodnie.

Słowa powinniśmy powtarzać często i gęsto. Psycholodzy udowadniają, że gdy nowe słowo zobaczymy średnio cztery razy i cztery razy je wypowiemy i kolejne cztery usłyszymy i przeczytamy, to najpewniej zostanie ono przez nas zapamiętane. Jeśli jakieś słowo już wpadnie do naszej głowy, starajmy się jednak mieć świadomość jego znaczenia i starać się je jak najczęściej używać w poszczególnych konstrukcjach zdań.

Autor: Krzysztof Sobczak