fbpx
Przejdź do treści

Krzywa zapominania

egzaminy z języka niemieckiego

Krzywa zapominania Ebbinghausa

Każdy może na swoim przykładzie potwierdzić, że im więcej czasu minie od momentu przyswojenia sobie jakiejś informacji, tym trudniej przypomnieć sobie wszystkie związane z nią szczegóły. Doskonale widać to przy nauce języków obcych, ponieważ nawet jeśli dobrze się jakiś język opanuje, trzeba następnie go szlifować, ćwiczyć, przypominać sobie od czasu do czasu, żeby podtrzymać jego znajomość. W przeciwnym wypadku można go po pewnym czasie zapomnieć – i w razie potrzeby trzeba pewne informacje przyswajać od nowa. Bardzo dobrze obrazuje to krzywa zapominania. Czym jest i w czym może pomóc? Dlaczego warto się nią zainteresować?

Krzywa zapominania – co to takiego?

Krzywa zapominania zwana jest również krzywą Ebbinghausa. To właśnie Herman Ebbinghaus prowadził najprawdopodobniej pierwsze badania nad pamięcią, z których możemy korzystać w tej chwili. Badania swoje prowadził w XIX wieku, jednak uzyskane wówczas wyniki są istotne i dzisiaj. Ebbinghaus dowiódł bowiem, że najwięcej informacji wypada z głowy tuż po zakończeniu nauki. Wystarczą zaledwie 24 godziny, żeby z mózgu wyleciało nawet 80% informacji, które tak pieczołowicie ktoś starał się zapamiętać. Krzywa Ebbinghausa obrazuje szybkość zapominania – w ciągu kolejnych godzin, a także kolejnych dni. Okazuje się, że już w ciągu 1 godziny od przyswojenia informacji, jesteśmy w stanie zapomnieć aż 50% danych! Jak wykorzystać tę wiedzę dla efektywniejszej nauki?

Krzywa zapominania a nauka języków obcych

Częste powtarzanie angielskich słówek dla niektórych jest niepotrzebne, ale inni właśnie dzięki temu są w stanie osiągnąć sukces. Ebbinghaus dowiódł, że każdorazowe odnowienie informacji jest w stanie opóźnić proces ich zapominania. Co ciekawe, najwięcej pamiętamy po około 10-15 minutach od przyswojenia jakiejś informacji, więc najlepiej zrobić ostateczną powtórkę przed kartkówką właśnie w tym czasie. Żeby jednak zapamiętać wszystkie ważne treści, warto je powtórzyć także tydzień po nauce oraz po miesiącu. W przypadku słówek im częściej się powtarza materiał, tym więcej można z niego wynieść i tym bardziej utrwala się swoją wiedzę.

Autor: Krzysztof Sobczak